De ulike delene i prosjektet

Den forskningsbaserte kunnskapsinnhentningen er organisert i 5 delprosjekt. Til sammen vil disse nærme seg hva det vil si å være studieforberedt fra ulike innfallsvinklinger.

Arbeidspakke 1 sammenstille eksisterende kunnskap.

Arbeidspakken består av tre deler som benytter ulike datakilder og metoder: en kartlegging av dagens regelverk i et juridisk perspektiv, en sammenligning av innhold og struktur og de nyeste reformene av VGO i Norge, Sverige og Danmark, samt en systematisk kunnskapsoppsummering av sentrale temaer i den eksisterende nordiske forskningen på VGO. Et sentralt tema i arbeidspakken er blant annet hvilke muligheter og utfordringer økt valgfrihet gir for elever, skoler, og for et fremtidig rammeverk for innhold og struktur. Arbeidspakken skal resultere i en delrapport som leveres ultimo 2025. 

Ansvarlig leder Tea Dyred Pedersen.

Arbeidspakke 2 analyse av kvantitative registerdata.

Vi vil og undersøke hva som påvirker valg av spesifikke fag i videregående, blant annet valg av ulike typer matematikkfag, og betydningen av disse. I denne arbeidspakken bruker vi registerdata, og funnene publiseres i en egen delrapport, delrapport 2.   

Ansvarlig leder Marte E. S. Ulvestad.

Arbeidspakke 3 kvalitative undersøkelser i ulike utdanningskontekster.

A) Her vil vi se på hvilken betydning dagens fag- og timefordeling har for elevenes mestring og motivasjon på skolen og for deres læringsutbytte. Dette inkluderer både overgangen fra ungdomsskolen til VGO og hvorvidt elevene er studieforberedt etter VGO. Vi er opptatt av å kartlegge hvordan en mangfoldig elevgruppe håndterer fagvalg og valgfrihet, og hvilke konsekvenser dette får for elevene og for skolene. Vi er også opptatt av samspillet mellom dagens fag- og timefordeling og LK20s mål om økt dybdelæring, kritisk tenking, tverrfaglighet og endrede vurderingsformer. For å belyse problemstillingene i dybden vil vi besøke skoler der vi intervjuer både elever, lærere, skoleledere og rådgivere. Funnene vil bli presentert i delrapport 3 som kommer ut våren 2027. 

Ansvarlig leder Elisabeth Hovdhaugen.

B) Vi ønsker å forstå hvilke erfaringer lærere, lærlinger og representanter fra arbeidslivet har med dagens innhold og omfang av fellesfagene. Hva opplever de som de største utfordringene for at elever og lærlinger skal bli godt kvalifisert for arbeidslivet? Hva fungerer godt og hva kan bli bedre? Vi undersøker også hvordan fellesfagene samsvarer med kravene i høyere yrkesfaglig utdanning. For å få et helhetlig bilde intervjuer vi lærere i fellesfag og programfag, lærlinger, ledere av opplæringskontor og undervisere i høyere yrkesfaglig utdanning. Gjennom dette ønsker vi også å finne ut hvilke løsninger ulike aktører ser for seg, slik at opplæringen i fellesfagene kan tilpasses ulike elevgrupper og gjøres mer relevant. 

Ansvarlig leder Rønnaug H. Lyckander

C) Formålet er undersøke om det å formelt sett ha generell studiekompetanse innebærer å være studieforberedt i praksis. For å undersøke dette skal vi snakke med begynnerstudenter og undervisere i høyere utdanning. Funnene i denne arbeidspakken vil publiseres i prosjektets sluttrapport som kommer høsten 2027. 

Ansvarlig leder Anniken Hotvedt Sunnby og Monika Bærøe Nerland (UiO)

Arbeidspakke 4 spørreundersøkelse til lokale skolemyndigheter.

Vi er opptatt av å finne ut hvordan de vurderer dagens fag og timefordeling som et styringsverktøy, både faglig, organisatorisk og juridisk. Vi vil også undersøke hvordan endringer i fag og timefordeling kan understøtte LK20 og bidra til høyere grad av motivasjon, mestring, faglig progresjon og gjennomføring hos en mangfoldig elevgruppe. Datainnsamlingen vil bli innsamlet gjennom Utdanningsdirektoratets Spørsmål til Skole-Norge. Funnene vil bli presentert i delrapport 3 som kommer ut våren 2027. 

Ansvarlig leder Cathrine Pedersen

Arbeidspakke 5 analyser og funn på tvers i prosjektet.

I tillegg vil vi gjøre robusthetsanalyser av funnene i AP2, for å undersøke i hvilken grad vi får de samme resultatene når vi undersøker kohortene som også har fulgt lærerplaner som ble innført i 2020. Analyser herfra vil bli presentert i prosjektets sluttrapport høsten 2027.

Ansvarlig leder Marianne Takvam Kindt.